N?t?ri Tam?s: A salzburgi historiogr?fia kezdetei
3,800 Ft
A k?s? ?korban keletkezett m?vek k?z?l utols?k?nt Eugippius 511. ben meg?rtVita Sancti Severinijc eml?ti Salzburg v?ros?t, azonban az ezt k?vet? t?bb mint k?t ?vsz?zadon ?t nem keletkezett – illetve nem maradt fenn – olyan ?rott forr?s, amely adal?kot szolg?ltathatna e tele?p?l?s t?rt?nete ?s az ottani kereszt?ny k?z?ss?g sors?nak alakul?s?t illet?en. K?tet?nk aLibellus Virgilii, az Aethicus Ister nev?vel f?mjel?zettCosmographia, aGesta Sancti Hrodberti confessoris, aLiber confraternitatum, aNotitia Arnonis, aBreves Notitiae, az ?n.Carmina Salisburgenia ?s aConversio Bagoariorum et Carantanorum, vagyis VIII. ?s IX. sz?zad h?t, illetve hat – mivel hagyom?nyoz?d?s?t tekint?ve aLibellus Virgilii aBreves Notitiae r?szek?nt maradt fenn – legfon?tosabb salzburgi forr?sa k?r? csoportosul, a felsorolt m?vek kronol??gi?j?t k?vetve.
?Alle mittelalterliche Forschung ist Philologie” – ?rja Hermann Heimpel Heinz Quirin k?zik?nyv?hez f?z?tt el?szav?ban, s ezen alap?elvet, valamint a forr?stisztelet krit?rium?t igyekezt?nk munk?nk so?r?n mindv?gig szem el?tt tartani. A monogr?fia tov?bbi filol?giai as?pektusak?nt emelhet? ki, hogy a kiindul?pontk?nt megjel?lt forr?sok mindegyik?n?l (valamint a Virgil p?sp?k szerz?s?ge kapcs?n b?vebben t?rgyalt aethicus isteriCosmographian?l) megk?s?relt?k an?nak szerkezet?t, nyelvi ?s stil?ris saj?toss?gait, a benn?k tal?lhat? re?miniszcenci?kat felt?rni. A filol?giai megk?zel?t?s mellett azonban a k?z-, egyh?z-, m?vel?d?s- ?s jogt?rt?neti szempontok is nagy s?llyal estek latba, hiszen maguk a salzburgi t?rt?neti forr?sok sem lettek vol?na interpret?lhat?k a politikai folyamatok behat?bb elemz?se, az ezek kapcs?n felmer?l? k?rd?sek lehet?s?g szerinti megv?laszol?sa ?s az ezen v?laszokb?l az elemzett textusokra vonatkoz? k?vetkezm?nyek levon?sa n?lk?l.
Szegedi K?z?pkort?rt?neti K?nyvt?r 23.
ISBN 9789634828112
Kiad?: Szegedi K?z?pkor?sz M?hely
Megjelen?s: 2007
Nyelv: magyar
Terjedelem: 344 oldal
M?ret: 140×200 mm
K?t?sm?d: karton?lt, ragaszt?k?t?tt
Bizonyos alfejezetek k?rd?sfelvet?sein?l kitekint?st kellett tenn?nk azon szak-, illetve – vizsg?l?d?sunk szempontj?b?l – seg?dtudom??nyok eredm?nyeire, amelyeknek forr?sanyag?t ?s szakirodalm?t meg sem k?s?relhett?k volna alaposabban feldolgozni; ?gy p?ld?ul a salz?burgi s?kitermel?s a r?g?szet, a bulg?riai misszi? ?s Met?d m?k?d?se a szlavisztika, a VIII. sz?zadi t?rsadalomk?p pedig a germanisztika ku?tat?si eredm?nyeit h?vhatta seg?ts?g?l. Ezen kit?r?ket a teljess?g ig??nye n?lk?l tett?k, ?ltal?ban elfogadva ?s munk?nkba be?p?tve az adott szaktudom?ny vonatkoz? k?rd?sre adott, a communis opinio doctorum ?ltal j?v?hagyott v?laszt.
Munk?nk t?rgy?t illet?en joggal mer?lhet fel azon k?rd?s is, hogy vajon mi?rt ?ppen a salzburgi forr?sokat vett?nk g?rcs? al?. Egyr?szt a salzburgi historiogr?fia -se fogalmat itt kiterjeszt?en ?rtelmezv?n ide soroljuk a t?rt?neti forr?s?rt?kkel b?r? ?s ?nmagukban is t?rt?neti t?nyanyagot elbesz?l? hagiogr?fi?t, a birtokjegyz?keket ?scarmeneket -kiemelked?en gazdag a korabeli bajororsz?gi forr?sanyaghoz k?pest, hiszen keletkeztek ugyan hagiografikus m?vek, birtokjegyz?kek ?s le?velek Freisingban, Regensburgban ?s Passauban is, ?m egyed?l Salz?burg b?szk?lkedhet aConversio Bagoariorum et Carantanommma, e saj?tos, Salzburgra oly jellemz?genus mixtummal. M?sr?szt az Agilol- fing-dinasztia utols? hercege, III. Taszil? Nagy K?roly ?ltali tr?nfosz?t?sa ?s az ?n?ll? Bajor Hercegs?g felsz?mol?sa ut?n Regensburg meg?sz?nt hercegi sz?khely lenni, s a 798-ban ?rseks?gg? emelkedett Salz?burgi P?sp?ks?g a VIII. sz?zad v?g?re vitathatatlan prim?tusra tett szert a t?bbi bajor egyh?zi k?zpont felett, vagyis imm?ron de iure is Bajororsz?g hatalmi centrum?v? lett – e forr?sok kiemelt elemz?s?t te?h?t m?r keletkez?si hely?k t?rt?neti-politikai fontoss?ga is indokolja. Harmadr?szt pedig a IX. sz?zad v?gi salzburgi forr?sok egyed?l?ll? jelent?s?g? inform?ci?kkal gazdag?tanak benn?nket a K?rp?t-meden?ce – az avarok – t?rt?net?t illet?en. ?A salzburgi historiogr?fia kezdetei” c?m tal?n n?mi magyar?zat?ra szorul. A vizsg?lat t?rgy?ul szolg?l? forr?sok legt?bbje nem els?d?legesen historiografikus c?llal ?r?dott: birtokvit?k jegyz?k?nyvszer? lejegyz?se, par?di?ba hajl?, ?ln?ven ?rott kozmogr?fia, legenda, a ke?reszt?nys?get imak?z?ss?gben ?sszefoglal? n?vjegyz?k, birtok- ?s mlom?nykatal?gus, s?rfeliratnak, k?s?r?lev?lnek, tal?n st?lusgyakorlat- nak sz?nt vers, az egyh?zmegye (v?lt vagy val?s) joghat?s?g?t megv??d? per v?dirata vagy legitim?ci?s anyaga. Mindegyikben jelen van a lnsioriografikus elem, ?m c?ljuk sokszor az elm?ltak r?gz?t?se mellett (vagy ink?bb ?ltal) gyakorlati, legitim?ci?s, pragmatikus: a szer?ny locusb?l Bajororsz?g szellemi, vil?gi ?s egyh?zi k?z?ppontj?v? lett Salzburg hely?nek, szerep?nek, jelent?s?g?nek meghat?roz?sa, r?gz??t?se a sz?munkra t?rt?nelemm? szel?d?lt politika ?rj?ban.
Az e munk?ban elemzett forr?sok egy r?sz?t tavaly ?Forr?sok Salzburg kora k?z?pkori t?rt?net?b?l” c?m? k?tet?nkben m?r k?zread?tuk, a tov?bbi forr?sok (?gy p?ld?ul az ?n.Carmina Salisburgensia ?s aLex Baiuvariorum) publik?l?sa a k?sz?b?n ?ll. E monogr?fia n?h?ny r?sze jelent?s ?tfed?st mutat a forr?sk?tet ford?t?saihoz f?z?tt bevezet? tanulm?nnyal, ?m sz?mos ponton sz?ks?gesnek ?rezt?k finom?tani, ?s r?szletesebben kifejteni, valamint az ?jabb szakirodalom feldolgoz?s??val ?rnyalni az ott le?rtakat, ?gy teh?t monogr?fi?nk vonatkoz? fejeze?tei nem a kor?bban napvil?got l?tott tanulm?nyok mechanikus megis?m?tl?sei. A k?nyvet az id?zett ?s eml?tett forr?sok felhaszn?lt sz?veg?kiad?sainak, a szakirodalmi r?vid?t?seknek ?s a r?vid?tve id?zett szak?irodalom bibliogr?fiai adatainak jegyz?ke z?rja.
Az e monogr?fia alapj?t k?pez? munka 2006 j?nius?ban a Szegedi Tudom?nyegyetem B?lcs?szettudom?nyi Kar?n, annak Medievisztikai Doktori Alprogramj?nak keret?ben ker?lt PhD-disszert?ci?k?nt megv??d?sre. Ehely?tt szeretn?k k?sz?netet mondani mindazon t?mogat?s?rt, ?szt?nz?s?rt ?s seg?ts?g?rt, amelyet e munka elk?sz?t?s?hez kaptam. H??la illeti mesteremet, a n?hai Sz?deczky-Kardoss Samu professzort, aki megrend?lt eg?szs?gi ?llapota ellen?re utols? szakdolgoz?j?ul ?s tan?tv?ny?ul fogadott, s szakdolgozatk?nt aConversio Bagoariorum et Carantanorum magyar?zatokkal ?s r?vid bevezet?ssel ell?tott ford??t?s?t b?zta r?m, majd ut?bb eg?szen 2004 okt?ber?ben bek?vetkezett hal?l?ig sz?mos, hosszabb-r?videbb besz?lget?s sor?n biztatott, ?s se?g?tett a salzburgi forr?sok feldolgoz?s?ra. K?sz?net illeti tan?romat, a n?hai Krist? Gyula akad?mikus professzort, hiszen az ?ltala vezetett medievisztikai PhD-k?pz?s hallgat?jak?nt t?bbsz?r fordulhattam hoz?z? a kutat?si munk?latok sor?n felmer?l? m?dszertani ?s tartalmi k?rd?sekkel. H?l?val tartozom dolgozatom opponenseinek. Kulcs?r P?ter ?s H. T?th Imre professzoroknak, akiknek ?szrev?teleit sz?mos ponton be?p?tettem jelen monogr?fi?ba. K?sz?net illeti v?g?l Makk Ferenc professzort, aki mind a PhD-k?pz?s ideje alatt, mind azt k?vet?en, Krist? Gyula ?s Sz?deczky-Kardoss Samu professzorok hal?la ut?n e monogr?fia befejez?s?ben ?s v?gs? form?ba ?nt?s?ben sz?mos ponton tan?ccsal ?s ?szt?nz?ssel volt seg?ts?gemre, s azt mint sorozatszer?keszt? a Szegedi K?z?pkort?rt?neti K?nyvt?r k?tetei k?z? felvette.
Budapest, 2006. okt?ber 24.
Tartalom
EL?SZ? | 5 |
BEVEZET?S | 9 |
I. VIRGIL KORA | 15 |
I. 1. A t?rt?neti h?tt?r | 15 |
I. 1. 1. Bajor bel- ?s k?lpolitika a VIII. sz?zad els? fel?ben | 15 |
1.1.2.?A bajor egyh?zszervezet kialakul?sa | 21 |
1.1.3.?Virgil a salzburgi egyh?zmegye ?l?n – a p?sp?kk? szentel?s ideje | 25 |
I. 2. A Libellus Virgilii | 32 |
I. 3. Virgil mint Aethicus Ister? | 42 |
1.3.1.?Bonif?c ?s Virgil konfliktusa | 42 |
1.3.2.?Virgil ?s az aethicusi isteri Cosmographia | 43 |
I. 4. A Gesta Sancti Hrodberti confessoris | 60 |
I. 4. 1. Mikor ?rkezett Rupert Salzburgba? | 60 |
I. 4. 2. Mi?rt t?vozott Rupert Wormsb?l? | 65 |
I. 4. 3. Rupert hal?l?nak ideje | 72 |
I. 4. 4. Rupert hal?l?nak helye | 73 |
I. 5. A Liber Confraternitatum | 76 |
II. ARN KORA | 87 |
II. 1. A t?rt?neti h?tt?r | 87 |
II. 1. 1. Taszil? tr?nfoszt?sa ?s az ?n?ll? Bajor Hercegs?g felsz?mol?sa | 87 |
II. 1.2. Az ?rseks?g megalap?t?sa ?s Arn politikai szerepv?lt?sa | 119 |
II. 2. A Notitia Arnonis | 132 |
II. 3. A Breves Notitiae | 136 |
II. 3.1. A dat?l?s problematik?ja | 136 |
II. 3.2. A Breves Notitiae ?s a Notitia Arnonis viszonya | 141 |
II. 4. Filol?giai ?s jogt?rt?neti adal?kok a birtokjegyz?kekhez | 146 |
II. 4. 1. Confirmatio per cartam – confirmatio per testes | 146 |
II. 4. 2. A notitia ?s a carta | 149 |
II. 4. 3. A salzburgi birtokjegyz?kek nyelvhaszn?lat?nak f?bb jellemz?i | 155 |
II .4.4. Filol?giai adal?kok n?h?ny nyelvi saj?toss?hoz | 162 |
II. 5. T?rsadalomszerkezet a notiti?k ?s a Lex Baiuvariorum t?kr?ben | 180 |
II. 5.1. Libert?s ?s servitus | 180 |
II.? 5. 2. A bajor nemess?g kialakul?sa | 187 |
III. LIUPRAM ?S ADALWIN KORA | 201 |
III. 1. A t?rt?neti h?tt?r | 201 |
III.?1.1. Az Avar Kagan?tus felsz?mol?sa | 201 |
III. 1.2. A misszi? koreogr?fi?ja – a bolg?r p?lda | 206 |
III.?2. A Carmina Salisburgensia | 225 |
III. 2.1. A salzburgi k?lt?szet mint t?rt?neti forr?s | 225 |
III. 2. 2. A carmenek szerz?i, m?fajuk ?s tematik?juk | 229 |
III. 3. A Conversio Bagoariorum et Carantanorum | 236 |
III. 1.1. Dat?l?s, szerz?s?g ?s tendencia | 236 |
III. 3. 2. A karant?n misszi? a Conversio t?kr?ben | 239 |
III. 3. 3. Ing? ?herceg” t?rt?nete ?s az elbesz?l?s ut??lete | 242 |
III. 3.4. Az avar misszi? a Conversio t?kr?ben …_ | 254 |
III. 3. 5. Met?d ?s a Salzburgi ?rseks?g konfliktusa a Conversio t?kr?ben | 262 |
?SSZEGZ?S | 279 |
R?VID?T?SEK JEGYZ?KE | 289 |
I.? Szakirodalmi r?vid?t?sek | 289 |
II.? Id?zett forr?sok | 293 |
III.? A r?vid?tve id?zett szakirodalmi hivatkoz?sok felold?sa | 301 |
DIE ANF?NGE DER SALZBURGER HISTORIOGRAPHIE | 33 |
Készleten